آموزشی

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP (مقایسه کاربردی)

کابل‌های شبکه انواع گوناگونی دارند. زمانی که نیاز به ایجاد یک شبکه LAN دارید، اولین ابزاری که باید تهیه کنید، کابل‌های شبکه هستند. کیفیت کابل‌های شبکه بسیار مهم است؛ زیرا این کابل‌ها بر میزان دریافت نویز، سرعت انتقال داده و به طور کلی بر ساختار شبکه تاثیرگذارند. در نتیجه انتخاب بهترین و باکیفیت‌ترین نوع آن‌ها یک انتخاب مهم و کلیدی محسوب می‌شود. از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین انواع کابل‌های شبکه می‌توان به کابل‌های UTP و SFTP اشاره کرد. هر دوی این کابل‌ها در ساختار شبکه بسیار خوب عمل می‌کنند. در واقع برای ایجاد شبکه بهتر است یکی از انواع کابل‌های شبکه UTP (کابل شبکه بدون شیلد) یا SFTP (کابل شبکه شیلددار) را تهیه کنید.
شاید برایتان سوال پیش بیاید که کدام یک از کابل‌های UTP و SFTP بهتر هستند؟ اصلا تفاوت کابل UTPو SFTP چیست؟ چرا اسم آن‌ها با یکدیگر متفاوت است؟ جواب تمامی این سوالات را در ادامه این مقاله از سایت لگراند بازار برایتان شرح می‌دهیم. پس اگر به این موضوعات علاقه دارید، یا می‌خواهید پاسخ سوالات بالا را به زبان ساده بیابید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

روش نامگذاری کابل شبکه

کابل‌های شبکه را معمولا با یک استاندارد خاص و مشترک نام‌گذاری می‌کنند. به این صورت هر شخصی با اطلاعات محدود هم می‌تواند متوجه نوع کابل و کاربرد آن شود. در واقع این نام‌گذاری خاص یک روش برای شناسایی آسان‌تر کابل‌ها و یک زبان مشترک است. این نام‌گذاری اصول خاصی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. برخی از اصطلاحات رایج در نام‌گذاری کابل‌های شبکه شامل موارد زیر هستند:

  • کابل TP: به کابل‌های در هم تنیده، TP یا Twisted pair می‌گویند.
  • کابل F: کابل‌های F به معنی کابل‌های آلومینیومی هستند. در زبان انگلیسی به آلومینیوم Foil می‌گویند. در نتیجه روش نام‌گذاری این کابل F از همان Foil یا آلومینیوم برگرفته شده است.
  • کابل S: S در اسم این کابل، از ابتدای کلمه Shielded می‌آید. در واقع این کابل‌ها حفاظ‌دار هستند. حفاظ آن‌ها یک لایه پوشش عایق است.
  • کابل U: این کابل‌ها بدون شیلد و محافظ و در واقع Unshielded هستند.
    از این اصطلاحات و عبارات برای نام‌گذاری کابل‌های شبکه استفاده می‌کنند. مثلا همین کابل‌های SFTP و UTP که از جمله معروف‌ترین انواع کابل شبکه هستند؛ این کابل‌ها هم با همین روش نام‌گذاری شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این دو کابل در ادامه با ما همراه باشید.
روش های نامگذاری کابل شبکه
روش های نامگذاری کابل شبکه

کابل شبکه SFTP چیست؟

S موجود در این عبارت به معنای Shielded یا محافظت شده است. F هم به معنی کابلی آلومینیومی است. همانطور که در بالا ذکر کردیم، TP هم برگرفته از عبارت Twisted pair بوده و معنی کابل‌های در هم تنیده را دارد. پس کابل SFTP یک نوع کابل آلومینیومی در هم تنیده و شیلد‌دار است. در این کابل ۸ رشته سیم وجود دارد که دو به دو به هم تنیده شده‌اند. به همین دلیل ۴ رشته اصلی را به وجود می‌آورند. این کابل‌ها برای انجام عملیات اتصال به زمین بسیار موثر و کاربردی هستند. یکی از بهترین انواع کابل شبکه کابل شبکه SFTP لگراند CAT6 است. این کابل در برابر نویز مقاومت و محافظت بیشتری از کابل‌های SFTP عادی دارد.

کابل شبکه UTP چیست؟

کابل‌های UTP (Unshielded Twisted Pair) از دسته کابل‌های به هم تنیده و محافظت نشده یا بدون شیلد هستند. در کابل UTP هم ۸ رشته نازک سیم به صورت دوتایی در هم تنیده شده‌اند. این نوع از کابل‌ها برای فضاهای کوچک و محدود کارایی دارند. در ادامه به بررسی تفاوت utp و sftp می‌پردازیم.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

تا اینجا با کابل‌های UTP و SFTP و نحوه نام‌گذاریشان آشنا شدیم. این کابل‌ها هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند. همچنین تفاوت‌های عمده‌ای هم با یکدیگر دارند. در این بخش قصد داریم شما را با چند نمونه فرق utp و sftp آشنا کنیم. بنابراین اگر به این موضوعات علاقه‌مند هستید یا قصد خرید یکی از این کابل‌ها را دارید، در ادامه با ما همراه شوید. زیرا نکات مهمی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تفاوت در ساختار

واضح‌ترین تفاوت ساختاری میان این دو سیم، نبود لایه محافظتی در کابل UTP برای پوشش سیم‌های در هم تنیده است. زیرا در کابل‌های SFTP یک لایه محافظ آلومینیومی یا همان شیلد، ۴ جفت سیم در هم تنیده را پوشش می‌دهد. این تنها نکته متمایز کننده در ساختار کابل‌ UTP و SFTP نیست. معمولا طول کابل‌های SFTP هم بسیار بیشتر از کابل‌های UTP است. زیرا کابل‌های UTP ۳۵۰ متر طول دارند. ولی طول کابل‌های SFTP به ۵۰۰ متر هم می‌رسد.

تفاوت در وزن

برای آن که با تفاوت‌های میان کابل‌ UTP و SFTP آشنا شوید، باید در مورد وزنشان هم بدانید. از آن جایی که در کابل UTP لایه محافظتی و شیلد آلومینیومی وجود ندارد، منطقی است که وزن آن هم کمتر باشد. در جایی که وزن کابل اهمیت دارد، باید بدانید که کابل‌های SFTP سنگین‌تر هستند.

تفاوت در کاربرد

یکی از عمده‌ترین تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP در کاربرد آن‌ها است. کابل شبکه UTP تداخل سیگنال‌های زیادی دارد. در مقابل کابل شبکه SFTP تداخل سیگنال بسیار ناچیزی دارد. از طرف دیگر کابل‌های SFTP از سرعت‌های بالا انتقال داده پشتیبانی می‌کند. همچنین کابل UTP سرعت کمتری برای انتقال دارد. قبل از تهیه هر کدام از این کابل‌ها باید حتما در مورد این تفاوت‌های کاربردی مطلع باشید.

تفاوت در قیمت

از دیگر تفاوت‌های بین کابل‌ UTP و SFTP، اختلاف قیمت است. همانطور که انتظار می‌رود، قیمت کابل‌های UTP کمتر از کابل SFTP است. با این وجود هر دوی این کابل‌ها بسیار پرفروش هستند. در واقع هر کدام از این کابل‌ها در جای خود، از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP
تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

کابل شبکه SFTP یا UTP؛ کدامیک بهتر است؟

به طور کلی این که کدام یک از کابل‌های SFTP و UTP مناسب‌تر و بهتر هستند، بستگی به هدف و نحوه استفاده کاربر دارد. به طور مثال از لحاظ وزن و قیمت کابل‌های UTP بهتر و به صرفه‌تر هستند. از مزایای کابل‌های UTP این است که این کابل‌ها هم کارایی و عملکرد خوبی دارند و هم از قیمت مناسبی برخوردارند. کابل‌های SFTP اما کابل‌های دقیق‌تری هستند. اگر کابل شبکه باید در کنار کابل‌های برق قرار گیرد، برای از بین بردن تداخل‌ها باید از کابل‌های SFTP استفاده کنید.
در واقع محافظت خوب در برابر نویز یکی از مزایای مهم کابل SFTP است. از جمله معایب کابل‌های UTP هم می‌توان به نویز نسبتا زیادشان اشاره کرد. در نتیجه با اطلاعات داده شده در این مقاله خودتان بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که اولویتتان یک ارتباط بدون نویز است یا قیمت کمتر؟ زمانی که به این سوال پاسخ دهید، به راحتی می‌توانید یک انتخاب مناسب و هوشمندانه انجام دهید.

سوالات متداول

شیلد و فویل چه تاثیری بر عملکرد شبکه دارند؟

شیلد یا همان فویل‌هایی که دور کابل‌ها وجود دارد، در واقع یک محافظ برای کاهش نویز است. این پوشش جلوی ورود نویز‌های مختلف، به ویژه سیگنال‌های الکترومغناطیسی را می‌گیرد. در نتیجه ارتباطی سریع‌تر، راحت‌تر و بدون قطع‌شدن را در شبکه تجربه خواهید کرد.

برای شبکه خانگی کابل شبکه SFTP بگیریم یا UTP؟

اگر اولویت شما در زمینه خرید کابل، پرداخت هزینه کمتر است، بدون شک باید به سراغ UTP بروید. این کابل‌ها برای انجام کارهای روزمره و ساده بسیار عالی هستند. با این وجود اگر سرعت و کیفیت ارتباط برایتان اهمیت بیشتری دارد، کابل SFTP مناسب شما است.

آیا سرعت و پهنای باند کابل شبکه SFTP با UTP فرق دارد؟

بله. همانطور که در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، سرعت و پهنای باند کابل شبکه SFTP بیشتر از کابل‌های UTP است. البته کابل SFTP و UTP انواع مختلفی دارند که سرعت و پهنای باند در هر یک از آن‌ها متفاوت است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا